Winterterras

19 december 2022 - Vlaardingen, Nederland

Week 1 eigenlijk week 2 omdat er al veel voorwerk is gedaan.

Wij zijn dinsdag 6 december gestart met het winterterras. De start was 9.00 uur met de scholen.  8.30 stonden er al klassen voor de deur. wij hadden al wat klaar gezet in de kleine maten. Het liep allemaal goed. Even wennen en een manier vinden om het zo vlot mogelijk te laten verlopen.  ook het wisselen van de groepen. Dus niet allemaal tegelijk van het ijs af. Om half twee stonden al veel kinderen voor de kassa om vrij te gaan schaatsen.

Woensdag 7 december kwam de  Jan Ligthart school  om half negen stonden de kinderen al voor de deur. 160 kinderen kwamen schaatsen 9 tot 10 uur. Om 10.45 kwam de volgende groep van 160 kinderen. De schaatsen moeten dan eerst schoon en droog gemaakt worden en weer klaar gezet zijn. Om 11,45 komen deze kinderen weer terug en vervolgens gaan wij weer de schaatsen drogen voor de volgen de groep van 160 kinderen die dan weer om 13.30 klaar zijn en dan weer drogen en wegzetten. Dat is veel werk 2 mensen van VIB hielpen toen mee. De andere dagen was  nauwelijks of geen hulp van die kant.  donderdag 8  december was het ook een volle ochtend. "t Ambacht. 3 groepen en de middag was met vrij schaatsen erg druk en rommelig zoals alle dagen. het loopt allemaal nog niet zo goed. de Kassa valt steeds uit of de pin  geen internet. enz. erg rommelig ook met het inwerken van de vrijwilligers. Vrijdag  de opening van het winterterras. Dat was niet echt een feestje. Maar ja, ik stond achter de balie schaatsen uitgeven. Zaterdag even een beetje uitgeslapen en weer snel naar het Winterterras tot 22 uur. Het was die avond niet druk en hebben wij om half tien de baan dicht gedaan.

Wij Conny en ik waren net kleuterjuffen allemaal jeugd van 14 jaar en de horeca het geen werk dat was vrijdagavond ook zo. Zondag dachten wij ook even leuk bij de Vaart te kijken maar nee hoor. Rijen voor de kassa het systeem lag eruit ,of zo, mensen konden met contant geld betalen. mensen boos dat ze zolang in de rij moesten staan. Het is ook een heeeeeeel vervelend systeem.Het systeem is dus veel te ingewikkeld voor de 5 weken en dat het door vrijwilligers gebruikt moet worden.  1 kaartje je kopen is al 13 handelingen in het systeem en daarbij houdt Babette maar vol dat wij de maten van de schaatsen moeten in- en uitvoeren. Zelf na 2 weken daarmee gewerkt te hebben gaat zij nog aan vrijwilligers uitleggen dat dat moet en dan nog beweren dat het nodig is omdat de mensen via de site kunnen reserveren. Voorraad beheer?????   Kul........ wij hebben niets gereserveerd en dat gaan wij ook niet doen. Waar ga je de schaatsen  neerzetten?????  Er is geen plaats voor!!!!!  De ruimte voor de vrijwilligers is gewoon veel te klein.

Dus na een week van 12 uur per dag werken in totaal 80 uur ben ik bijna dood . Donderdag 1 december was ik nl al begonnen met inrichten van de kasten met  alle schaatsen en die  ontdoen van de bindbandjes en alle 8 kasten met schaatsen op maat zetten.  maandag 5 december was de ruimte voor de vrijwilligers en kassa gereed voor de eerste dag,  6 december dus.

De eerste week was zwaar, omdat er ook geen mannen voor baanonderhoud waren. Conny en ik hebben daar ook nog een avond 2 uur staan vegen.

Conny is nl ook al weken dagelijks tot 's avonds laat aanwezig op het Winterterras terwijl zij toch ook een baan heeft. Cees doet dagelijks de boodschappen voor de vrijwilligers soep, drinken broodjes en koek en snoep, want de vrijwilligers die er elke dag toch een aantal uren zijn en 3 tot vier keer en meer per week,die moet je waarderen en voor zorgen dat het een gezellige werksfeer is. Zij doen dit geheel belangeloos.

Maar de de tweede week Winterterras. Ik zag de bui al hangen. Maandag 12 december heeft de Vib een geweldige planning gemaakt en wel 4 groepen vanaf 9.00 uur tot 15.15 uur in de middag. met een overloop van 15 minuten tussen de laatste groep. dus foute programmering. geen tijd om te wisselen van de schaatsen en schoonmaken en om twee uur de kassa open. Dus te weinig mensen. Een grote puinhoop en geen Vib mens gezien. Wij hebben tot 16.45 staan poetsen en ruimen. Het was echt vreselijk dat er zomaar van uitgegaan wordt dat mensen die vrijwilligers werk doen geen niet voor vol worden aangezien.  Als er nu zoveel werk is door omstandigheden (kassa defect en uitvallen van vrijwilligers en het niet melden van activiteiten)  er mensen zijn die iets hebben afgesproken (activiteiten) daar niet zelf zorg voor dragen dat het goed komt. nee dus. Kinderfeestjes en Curlen puinhoop! veel geschreeuw weinig wol en laat de zooi voor andere!!!!

Het Winterterras is een succes als het ijs goed is!!!!!!!!!!!!!!!

Dat is naar mijn mening toch het belangrijkste. Daar gaat het om!!!!

Ik heb niemand gezien van de organisatie met een schuif of een bezem in zijn hand op de momenten dat er toch wat handjes nodig waren. Sorry Yvonne jij wel hoor.!!

En wat ook heel belangrijk is dat de schaatsuitgifte goed loopt. En dat is heel veel werk met veel pieken!!!! daar heb ik ook niemand gezien die eens de handen uit de mouwen steekt. Ja, ze lopen voorbij .... heel snel .... naar de bar!!!!!!

Mijn handen zijn voorlopig kapot en zeer pijnlijk, dus als iemand zich geroepen voelt om een eens  lap te pakken en de schaatsen droog te maken bandjes vast en netjes in de kast te zetten, en eens een middag de schaatsuitgifte kan be mannen zou dat zeer worden gewaardeerd.

groeten van een Vrijwilliger die zich als slaaf voelt behandeld. En daarin ben ik niet de enige !!!!

Wil graag excuus voor dit verleden want ik hoop dat het in de toekomst beter zal gaan.

525EE435-AD8C-42CB-93FA-F5A086C308A877DDA517-EAB9-4BFF-AA46-C04CB35AC5BFA882AD2A-B051-4AEF-BDB5-DD976DC3EDB5DC885775-D13B-4FE9-BDDF-3C4AE1793A201B06B8A7-81AF-4EE7-8B7B-C268FCB359B5

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade